photo akidah_zpsa5d101ab.png

:::Rakan:::

Wednesday, October 2, 2013

Dalil Kewajipan Manusia (Bahagian 2)

1. MENTAATI ALLAH DAN RASUL.


Maksudnya:
Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan (ditempatkan di syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka, iaitu Nabi-nabi, dan orang-orang Siddiqiin, dan orang-orang yang Syahid, serta orang-orang yang soleh. Dan amatlah eloknya mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang-orang yang taat).

( Surah An-Nisa': Ayat 69)


Maksudnya:

Supaya Ia memberi taufiq dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan.

( Surah Al-Ahzab: ayat 71)

2. MENJAUHI TIPU DAYA DUNIA DAN SYAITAN.


Maksudnya:

Wahai umat manusia, sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar; maka janganlah kamu diperdayakan oleh kemewahan hidup di dunia, dan janganlah Syaitan yang menjadi sebesar-besar penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya dengan (kemurahan) Allah (lalu kamu lalai dan menderhaka).Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk neraka.Orang-orang yang kafir, bagi mereka azab yang berat; dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, bagi mereka keampunan dan pahala yang besar.

(Surah Fatir: ayat 5-7)

3.MENYANGGAHI NAFSU


Maksudnya:

Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

( Surah Yusuf: ayat 53)


Sampaikan ilmu setiap hari, inilah saham yang tidak pernah rugi

1 comment:

  1. betul tu.. kewajipan sebagai manusia.. tak kisah la apa yg kita buat atas dunia ni.. tapi jgn lupa Allah.. thanks atas nasihat indah yg bermakna nie..

    Salam Kenal :D
    http://timetravelafif.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...