photo akidah_zpsa5d101ab.png

:::Rakan:::

Wednesday, September 26, 2012

Hadis 40: Hikmah dan balasan Allah kepada pembuat kebaikan.


Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Nabi SAW, Baginda telah bersabda: Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup ke'aiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup ke'aibannya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa bersedia menolong hambaNya selagi mana dia suka menolong saudaranya. Barangsiapa yang melalui suatu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya suatu jalan menuju ke syurga. Sesuatu kaum tidak berkumpul di salah sebuah rumah-rumah Allah (iaitu masjid) sambil mereka membaca Kitab Allah dan mengkajinya sesama mereka melainkan suasana ketenangan akan turun ke atas mereka, rahmat akan melitupi mereka dan mereka akan di kelilingi oleh para malaikat dan Allah akan menyebut (perihal) mereka kepada orang-orang yang berada di sisiNya. Barangsiapa yang terlambat amalannya, nescaya nasab keturunannya tidak mampu mempercepatkannya.

(Hadis Riwayat Imam Muslim)

Pengajaran Hadis:

1. Islam ada agama yang menerapkan sifat bantu membantu dalam kehidupan.

2. Islam menggalakan umatnya agar membantu saudara seagama mereka yang punya kesusahan dan memerlukan pertolongan. Sesungguhnya Allah akan membalas perbuatan baik itu.

3. Ilmu adalah cahaya menuju ke syurga, Sesiapa menuntut ilmu ikhlas kepada Allah maka Allah menjanjikan jalan kemudahan untuknya ke syurga.

4. Berkumpul dalam majlis ilmu akan mendapat kebaikan dan namanya akan disebut oleh malaikat.

5.Kita kena berusaha untuk berbuat amalan yang baik.

Sampaikan ilmu setiap hari, inilah saham yang tidak pernah rugi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...